De thee hype komt eraan

In Nederland is thee momenteel nog niet echt hip. In Europa is “druk zijn” nog de norm voor velen en koffie sluit daar meer bij aan dan het rustgevende drankje thee. Koffie heeft de laatste jaren een ontzettende hype doorgemaakt. Deze hype begon in Amerika, waar het “druk zijn” is uitgevonden. Overal sprongen de hippe koffie gelegenheden uit de grond, met als bekendste naam Starbucks. Hier kunnen drukke mensen onderweg hun coffee-kick-on-the-go halen zodat ze er weer tegenaan kunnen. Grote marketing budgetten werden er vrij gemaakt en in populaire series als Friends en Sex and the City werden de hippe koffie plekken gebruikt als ontmoetingsplek.

Dat koffie het imago heeft van het drankje voor drukke mensen is niet geheel terecht. Thee werd oorspronkelijk gebruikt door boeddhistische monniken om scherp te blijven tijdens het mediteren in de late uurtjes. Ook in de meeste theesoorten zit een redelijke dosis cafeïne/theïne. Maar doordat er minder cafeïne/theïne in thee zit en deze cafeïne/theïne minder snel wordt opgenomen in het bloed moet je er meer van drinken waardoor het gelijkmatiger verdeeld wordt. Thee is ook oppeppend en biedt meer balans!

Hippe koffie hype uit Amerika in Nederland

Deze hippe koffie hype is de afgelopen jaren ook overgeslagen naar Europa waar koffie al populair was. Ook Nederland is volgebouwd met hippe koffie zaken waar je hippe koffie varianten kan bestellen zoals een macchiato (espresso met melkschuim), doppio (dubbele espresso) of ristretto (een variant op espresso).

Deze hippe tenten zijn inmiddels echte sociale ontmoetingsplekken geworden, er word zelfs gewerkt en er worden zakelijke besprekingen gehouden. Ook de informele netwerk bijeenkomsten voor iedereen die iets “online” doet genaamd de Open coffee club is een leuk voorbeeld van de populariteit van koffie. Kortom de koffie hype is op zijn hoogtepunt en is volledig geïntegreerd in onze samenleving.

Thee, de nieuwe hype uit Amerika

Maar zoals met elke hype die is komen overwaaien uit Amerika, wordt die weer opgevolgd door een nieuwe hype. Na de klap van de economische crisis zijn mensen in Amerika weer massaal opzoek naar meer balans in hun leven. Mensen zijn weer opzoek naar zingeving en andere manieren van leven. Yoga is de nieuwe sport, het aantal blogs over “Lifestyle designen” en alternatieve levensstijlen zijn explosief gestegen en guru’s en spirituele leiders zijn niet aan te slepen. Een nieuwe opkomende trend die hierbij goed aansluit is thee, en dan vooral de losse kwaliteitstheeën en het liefst biologisch.

Stijging in verkoop losse thee

Sinds er een aantal bekende Amerikanen, waaronder Timothy Ferriss, schrijver van het succesvolle boek The 4-hour workweek
en Leo Babauta van de populaire blog Zenhabits losse kwaliteitsthee ontdekten en deze actief zijn gaan aanprijzen is de populariteit en verkoop van losse kwaliteitsthee in een stroomversnelling geraakt.

In Amerika en ook Engeland is het aantal winkels en webshops die losse thee verkopen fors toegenomen, en er worden steeds meer hippe theehuizen geopend, een aanrader is the Samovar tea lounche in San Francisco.

Theeliefhebber Lady GaGa promoot thee

Nu ook de bekende popster Lady GaGa een miljoenen contract aangeboden heeft gekregen om een bekend theemerk te promoten lijkt de commercie echt losgebarsten. Lady GaGa is ook een theeliefhebber en laat zich graag fotograferen met haar favoriete theekopje en schoteltje die zij overal mee naar toe neemt op reis. Thee drinken is helemaal hip & happening!


Thee hype in Nederland

De grote meerderheid in Nederland kent thee vooralsnog alleen als theezakjes uit de supermarkt. De keuze in de supermarkt is enorm beperkt en bestaat uit de twee bekende merken Lipton en Pickwick, door ons gekscherend de fastfood onder de thee genoemd. Nadeel van deze merken is dat ze hiervoor hoofdzakelijk de laagst mogelijke kwaliteit thee gebruiken, genaamd theestof. Hierdoor heb je minder voordeel van de gezonde stoffen in thee en ook de smaak is vaak minder.

Voorlopig is “druk zijn” nog de norm in Nederland maar naarmate de bewustwording steeds meer toeneemt, gaan mensen ook hier weer op zoek naar balans en als mensen weer wat meer tijd hebben zal ook losse thee in Nederland populairder gaan worden. Want waarom kiezen voor snel en lage kwaliteit als je de tijd hebt om te kiezen voor kwaliteit? Aan de prijs zal het niet liggen want losse thee hoeft zeker niet duurder te zijn!

Er is in Nederland al een stijging in de thee verkoop en consumptie markt te zien en ook het aantal theewinkels groeit. De bewustwording van thee & de combinatie met gezondheid groeit. Steeds meer mensen stappen over op het drinken van de gezondere en kwalitatief betere thee. Het gaat de goede kant op.

Hippe theewinkels in Nederland

Twee mooie voorbeelden van de nieuwe theemarkt zijn de keten Simon Levelt, die sfeervolle winkels door heel Nederland heeft waar zij kwaliteitsthee verkopen in alle smaken en vormen. En het hippe thee horeca bedrijf Teabar, die een mooi pand heeft in Amsterdam waar je zelf je kopje losse thee kunt samenstellen en opdrinken of kopen. Uiteraard zijn er nog veel meer leuke theewinkels die wij hier op onze thee & gezondheid website voor jouw op een rij hebben gezet.

Nieuwe thee merken

Gelukkig komen er in Nederland ook steeds meer merken die kwalitatief betere thee verkopen, al dan niet biologisch. Deze merken krijgen steeds meer bekendheid en het zal niet lang meer duren en dan heeft de Nederlandse bevolking niet langer meer de keuze uit alleen Pickwick of Lipton.

Wij zijn grote liefhebbers van een aantal van deze nieuwe merken waar wij de aankomende tijd ook meer aandacht aan zullen geven. Een greep uit deze “nieuwe” theemerken zijn Numi thee, Dilmah en Revolution tea.

Voor een complete lijst van thee merken kun je hier kijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *