Wijn uit, thee in (thee trend horeca)

Wij wisten het natuurlijk al langer, maar de trend wordt nu ook opgepakt door de media zoals hier bijvoorbeeld op Hart van Nederland.nl en natuurlijk door ons:). Wijn is uit en thee is helemaal in!

Niet dat wij vinden dat thee nu per se een Hip & Trendy drankje moet worden. Maar het is toch fijn om te zien dat iets waar je zelf blij mee bent ook opgepakt wordt door vele andere mensen. Trends Come & Go maar gezonde en lekkere gewoontes die blijven bestaan. En aangezien thee al sinds 1600 in Nederland wordt gedronken, moge het duidelijk zijn dat thee mateloos populair is en dit (waarschijnlijk) ook altijd zal blijven.

Voor de mensen die thee alleen kennen van de bekende Pickwick & Lipton theezakjes en denken hoe kan dat nu zo populair zijn?

Thee kent een lange en interessante geschiedenis, rituele en een spirituele verbinding. Het heeft ook een grote culturele inslag waardoor rituelen en manieren van drinken onderling ook weer verschillen per land en zelfs per volk. Vooral de losse thee kent ontelbaar veel varianten en smaken en (gezondheids-) werkingen. Niet voor niets wordt thee al sinds het begin gedronken door Boeddhistische Monniken tijdens het Mediteren. Leer meer over thee op onze informatie website, thee & gezondheid of hier op de Theeblog.

Thee in de horeca in het verleden

In begin 1800, toen thee voor het eerst in Engeland verscheen werd thee al snel geschonken en gedronken in de Horeca. Er bestonden nog geen theezakjes en er werd dus alleen losse thee geschonken met namen Bohea, Pekoe, Imperiale, Congow, Green tea, Gunpowder en Hyson.

Al snel werd er meer thee dan koffie gedronken. Thee was zelfs zo populair dat drie kwart van de bierbrouwerijen in 1800 in Engeland het zelfs zo moeilijk hadden dat ze failliet gingen. Het bekende theemerk Twinings begon zelfs in het verleden als een koffiehuis maar ging al snel over op alleen thee.

Theezakjes in de horeca

Pas in 1929 braken de theezakjes door zoals wij die nu kennen en die werden enorm populair. Zo populair dat losse thee steeds minder gedronken werd, iedereen koos massaal voor het gebruikersgemak van het theezakje. Ook de Horeca nam dit over en sindsdien was thee een beetje een ondergeschoven kindje in de Horeca. Zelfs in toprestaurants werd er weinig aandacht besteed aan de theekaart, terwijl thee ook een smaak sensatie kan zijn en goed past bij eten. De afgelopen jaren komt daar langzaam verandering in en die verandering gaat nu gelukkig steeds sneller.

Thee in de Horeca anno 2011

De Horeca besteed weer steeds vaker aandacht aan de theekaart. Want ook thee is een beleving en een aanvulling en ondersteuning bij het eten. Sommeliers vinden in thee dezelfde gelaagdheid als in wijn. Een ander voordeel is dat thee alcohol vrij is voor degene die die avond moeten rijden of niet van alcohol houden.

Een leuk voorbeeld van hoe goed thee bij de Horeca past is Sparkling tea, de nieuwe thee variant van Champagne. Lees in deze blogpost meer over Sparkling tea

In 2010 leed de Horeca een behoorlijke klap, vooral de duurdere restaurants werden hierdoor minder bezocht. De horecabond is dan ook van mening dat het hard nodig is voor restaurants om zichzelf eens kritisch te bekijken. Op de Horecava 2011 in Amsterdam bleek dan ook dat wie wil overleven wel mee moet gaan met de tijd. Voor dit jaar geldt dan ook: back to basic. En dus moet zelfs het dure glas wijn plaats maken voor een kopje thee.

2011 wordt het jaar van de thee!

2 gedachten over “Wijn uit, thee in (thee trend horeca)”

Plaats een reactie