Thee Blog

Nieuw uitgeprobeerd, de thee van Dilmah

In een eerdere post is onze nieuwe De Gebroeders T traditie al naar voren gekomen. Deze traditie is dat is dat wij eens in de zoveel tijd een thee merk uitzoeken die wij helemaal fijn vinden. Hier verdiepen wij ons dan volledig in om er vervolgens verslag van te doen. Het eerste thee merk waar wij uitgebreid van hebben genoten is de thee van Tea forté. Over Tea forté waren wij zeer te spreken en deze thee wordt dan ook binnenkort opgenomen in de Thee webshop.

Dilmah thee

In Januari was de thee van het steeds populairdere en bekender wordende theemerk Dilmah aan de beurt. Om al even op de zaken vooruit te lopen, zoals onze lezers wel bekend is zijn (waren) wij over het algemeen geen groot fan van theezakjes. Met de thee van Tea forté dachten wij een uitzondering te pakken te hebben maar niks is minder waar. Ook Dilmah weet goede kwaliteit neer te zetten met het gebruikersgemak van het theezakje. Momenteel genieten wij al ruim een maand op kantoor van de theezakjes van Dilmah. Er is een zeer ruime keuze uit smaken, voor ieder wat wils!

Over Dilmah

Dilmah thee is opgericht door Merrill J. Fernando, een van de meest ervaren theeproevers ter wereld. Het familiebedrijf Dilmah bezit de beste theeplantages van Sri Lanka en heeft het productieproces geheel in eigen hand. De thee wordt ter plaatse -en dat is uniek!- verpakt in foliezakjes, waardoor versheid gegarandeerd is. Er zijn geen tussenpersonen betrokken bij de handel, wat de versheid en de prijs ten goede komt.

Thee van Dilmah is bijzonder vanwege haar achtergrond, haar ethiek én natuurlijk de unieke smaak. Dilmah is exclusief afkomstig uit het thuisland van de Ceylonthee: Sri Lanka. Lees meer over Dilmah op de Nederlandse website van Dilmah, de Engelse website van Dilmah of op onze informatie website Thee & gezondheid.

Iets waar Dilmah voor ons extra punten mee scoort is dat het bij Dilmah niet alleen draait om kwaliteit maar ook om “maatschappelijk verantwoorde thee”. Via de door Dilmah opgerichte MJF Foundation(Initialen van Merrill J. Fernando, de oprichter van het Dilmah theemerk) wordt een groot deel van de winst van Dilmah geïnvesteerd in projecten voor het welzijn van de Sri Lankese bevolking. Zoals het verbeteren van scholen en ziekenhuizen en de ondersteuning van minder bedeelde vrouwen, weeskinderen en vissersfamilies

1. Uitstraling en presentatie van Dilmah

Dilmah heeft alles mooi afgewerkt. Wij hebben natuurlijk alleen de Pick ’n Mix van Dilmah in handen gehad. Alle verschillende smaken hebben duidelijk omschrijvende namen waar je wat mee kunt en ook de vormgeving van het zakje geeft duidelijk aan wat er in zit.

We ondervonden een klein mankement aan de theezakjes die er waarschijnlijk met een positieve reden zijn. Namelijk, heel af en toe is het moeilijk om het zakje open te maken. Als het in een keer goed gaat is er geen probleem maar als je hem half afscheurt kan het openen met de vingers wat moeilijk zijn. Dit komt waarschijnlijk omdat de thee van Dilmah van hoge kwaliteit en vers van de plantage wordt ingepakt. Ook deze theezakjes zijn erg goed ingepakt wat de versheid van de thee waarborgt.

2. Het assortiment van Dilmah

Wij hebben alleen de normale theezakjes uit de Pick ’n Mix van Dilmah geprobeerd, een handige doos met 12 smaken keer 20 zakjes. Maar Dilmah bied een totaal lijn aan aan theeen en producten. Zo heeft Dilmah naast de standaard theezakjes ook de pyramide theezakjes te koop. En Dilmah verkoopt ook losse kwaliteitsthee in blikken, deze losse thee lijn draagd de naam t-Series. Verder heeft Dilmah ook biologische thee en kruidentheeën in het assortiment en zoals ik eerder al aangaf heeft Dilmah een enorme keuze uit verschillende smaken. Niet geheel onbelangrijk dat Dilmah een assortiment heeft aan thee servies en theekisten.

3. Kwaliteit van de inhoud

De kwaliteit van de Pick ’n Mix theezakjes van Dilmah is erg goed en verder niks op aan te merken. De thee van Dilmah is 100% natuurlijk en onvermengd. Bij de goedkopere merken, bekend van de supermarkt wordt de thee vaak vermengd. Dit is goedkoper maar de kwaliteit is ook aanmerkelijk minder, bij Dilmah is dit niet het geval. De losse thee van Dilmah zijn wij erg benieuwd naar en gaan wij binnenkort ook proberen en over berichten.

4. Smaak van de Dilmah thee

De smaak van de Dilmah thee vonden wij fantastisch. Inmiddels is iedereen bij mij op kantoor overgegaan van volledig koffie naar half koffie en half thee dankzij het volledige assortiment smaken van Dilmah. Favoriet op kantoor is momenteel de Natural Moroccan Mint en mijn persoonlijke favoriet is de Japanse Sencha, beide groene theeën.

Persoonlijk vindt ik het caramel smaakje echt te ver gaan maar ik ben al meerdere mensen tegengekomen die hier toch erg van genieten.

5. Prijs Dilmah thee

De consumenten prijs van Dilmah thee ligt iets boven de gemiddelde prijs van thee uit de supermarkt. Het verschil in prijs is echter niet groot maar de kwaliteit die je ervoor terugkrijgt is dat wel.

Dilmah thee kopen? Binnenkort nemen wij thee op in het assortiment van de Thee webshop. Op de website van Dilmah kun je de verkooppunten opzoeken in Nederland. Andere webshops waar je Dilmah thee kan bestellen zijn de Koffiecentrale & de koffiethuiswinkel.

Tea Hearts



Is thee een van jouw grote liefdes? Dan word je vast heel blij van deze Tea Hearts! Deze schattige hartjes zijn gemaakt van groene thee en zijn groot genoeg voor een pot thee.

Voor €8,95 koop je een doosje met twintig hartjes. Er zijn vier verschillende varianten:
1. Green
2. Gold
3. Standard
4. Pink

De hartjes zijn verpakt in een mooi doosje met strik. Erg leuk om cadeau te doen, bijvoorbeeld met Valentijn. Maar ook bijzonder tijdens een high tea die je thuis organiseert. Leg de hartjes op een mooi schaaltje of op een etagère. Op deze website kun je de doosjes bestellen. Hierbij heb je ook de mogelijkheid om de verpakking te personaliseren. Een absolute aanrader voor 14 februari! Of zomaar…

Meer tips over high tea vind je op MyHighTea.nl. Dé online community over high tea. MyHighTea.nl is begin 2010 opgericht door Sandra van Mook.

‘Als echte High Tea-liefhebber ging ik tijdens een weekendje weg in 2009 op zoek naar een high tea-arrangement in Eindhoven. Na een uurtje surfen op het internet bleek dat het nog niet zo makkelijk was om een fijne locatie te vinden. Er was geen website waar high tea-arrangementen verzameld waren. Uiteindelijk vond ik een heerlijk arrangement in het centrum van de stad waar we verbleven. Fijn, maar ik concludeerde al snel dat het zoekproces beter kon. Als echte creatieveling ben ik de uitdaging aangegaan om een online community te creëren waar je als bezoeker alles kunt vinden over high tea. Van de geschiedenis van high tea tot recepten en van grappige feiten tot het zelf organiseren van een high tea. Natuurlijk ben ik ook de diverse high tea-arrangementen niet vergeten!’

De komische geschiedenis van het theezakje

Iedereen heeft wel eens een theezakje gebruikt of gezien en vele mensen gebruiken het theezakje dagelijks, jaar in jaar uit. Je staat er verder natuurlijk nooit bij stil waarom & hoe het theezakje ooit bedacht is. En dit is zonde want het theezakje is op een behoorlijk komische manier het leven van de mensen binnengekomen.

Het ontstaan van het theezakje

Voor het theezakje begon het allemaal rond 1904 in de thee en koffie winkel van Thomas Sullivan in New York. Thomas maakte gebruik van tinnen blikken om de thee uit te verkopen of te verzenden maar helaas steeg de prijs enorm in 1904. Schijnbaar was Thomas een creatieve ondernemer want hij besloot om zijn thee voortaan kleine zijden zakjes naar zijn klanten te sturen in plaats van tinnen blikken. Het idee was dat ze de thee dan uit de zijden zakjes zouden halen maar zo bleek het toch niet helemaal te lopen. Tot grote verbazing van Thomas Sullivan hadden de klanten niet door dat ze de thee uit het zakje moesten halen. In plaats hiervan deden de klanten de thee met zakje en al in het warme water. Het zakje sloeg aan bij de klanten en Thomas Sullivan bleef zijn thee op deze wijze aanbieden.

Wil je meer lezen over het theezakje? Op thee & gezondheid kun je nu een uitgebreid artikel over het theezakje lezen.

Thee applicaties voor Google Android

Met de komst van de vele verschillende smartphones met verschillende besturingssystemen zijn er veel leuke, handige en efficiënte thee applicaties beschikbaar. Het merendeel van deze (thee) applicaties, ook wel apps genoemd zijn gratis. Echter zijn er ook thee applicaties waarvoor betaald moet worden, maar met een bedrag van meestal minder dan € 2,00 is dit meer dan de moeite waard.

Ik heb zelf een Samsung Galaxy S waarop als besturingssysteem Google Android draait. Ik maak al een aantal maanden gebruik van een aantal thee applicaties waaronder tea timer (gratis app, soort alarm wekker voor bij het zetten van thee). Afgelopen week heb ik meerdere thee applicaties gedownload voor mijn Smartphone. Deze thee applicaties heb ik uitgebreid getest en kritisch bekeken.

Wat blijkt, er zijn ontzettend vele leuke en handige thee apps beschikbaar voor Google Android Smartphones. Waaronder ook een aantal E-books over thee, soms gratis maar meestal niet. Het merendeel van de thee applicaties zijn wel zo genaamde teatimers (alarm wekkers voor het zetten van thee). Een van de prettigste en gemakkelijk te gebruiken app is een app genaamd tea timer (hoe kan het ook anders).

Tea Timer

Een simpel maar mooi vormgegeven en prettig alarm, gemaakt door Ralph Gootee voor bij het zetten van thee. Met de tea timer kan je precies de trektijd van de thee bijhouden waardoor je precies weet wanneer je thee lang genoeg getrokken heeft. Zodra je begint met het zetten van thee kan je met de tea timer de trek tijd invoeren. Zodra de ingevoerde trek tijd voorbij is gaat het een alarm af. Het vervelende is dat dit een zacht alarm is waardoor je je mobiel bij de hand moet houden. Want als je in een andere kamer zit hoor je het alarm niet. Verder heb ik nog geen mankementen kunnen vinden.

Conclusie, tea timer laat alle andere ver achter zich. En is daarmee naar mijn mening een van de prettigste en beste tea timers.

Who’s Making The Brew?

Heb jij ook altijd ruzie over wie het volgende potje thee moet gaan zetten? Ik niet, toch zijn er hoogstwaarschijnlijk vele mensen die deze discussie vaak met vrienden, familie of collega’s voeren. Hierop heeft MorganDesign een oplossing bedacht. Namelijk de Who’s Making The Brew app. Met de Who’s Making The Brew app kan je bepalen wie het volgende potje, kopje, mokje moet zetten.

Het werkt vrij simpel. Zodra je de app opstart moet je mensen (players) toevoegen. Iedereen met een unieke naam. Wanneer je de mensen (players) toegevoegd hebt kan je simpel weg op run klikken. Je krijgt dan een draaiende theepot te zien. Zodra deze stopt krijg je te zien wie thee moet gaan zetten. Who’s Making The Brew is een gratis applicatie, die onder andere verkrijgbaar is in de market.

Conclusie, Who’s Making The Brew is een unieke en handige thee applicatie die erg leuk is als je met familie, vrienden of collega’s bent en veel thee drinkt.

Tea free

Tea free is een gratis thee applicatie, waarvan ook een betaalde variant verkrijgbaar is. Tea free is voor smartphones met Google Android als besturingssysteem, tea free is de meest uitgebreide thee applicatie die verkrijgbaar is. Tea free geeft jou de mogelijkheid een thee dagboek bij te houden. Met tea free kan je namelijk al je smaak notities en beoordelingen bijhouden.

Echter is dit niet alles wat je met tea free kan! Tea free is een zeer uitgebreide app met vele opties. Zo kan je met tea free ook de smaak notities en beoordelingen van anderen bekijken en deze opwaarderen door het klikken op de “i like” button. Ook kan je zelf comments geven op andermans notities en anderen kunnen dit ook bij jouw doen.

Verder kan je ook de bar codes van thee merken in winkels scannen zo dat je deze kan toevoegen aan je my tea lijst. In deze lijst bewaar je al je eigen smaak notities en beoordelingen. Dit zijn nog maar de meest belangrijke opties van tea free. Tea free is de gratis variant van tea plus. Tea plus kost € 0,73 . Dat valt dus dik mee voor een uitgebreide applicatie als deze. Met tea plus heb je natuurlijk een aantal meer opties. Zo kan je met tea plus ook foto’s bij je smaak notities en beoordelingen van jou favoriete thee doen.

Conclusie, tea free is een echte must have voor theeliefhebbers met een smartphone met daarop Google Android als besturingssysteem.

In dit artikel staan uiteraard niet alle thee applicaties voor smartphones met hierop Google Android, neem eens een kijkje in de market van Google Android.

En de Iphone dan?

Voor de mensen met een Iphone niet getreurd. Uiteraard hebben wij al een aantal thee applicaties op de Iphone getest en bekeken. Hierover komt er binnenkort ook een uitgebreid artikel van op de thee blog.

Theerecord voor Sri Lanka

Sri Lanka, een van de grootste theeproducenten ter wereld, heeft in 2010 een recordhoeveelheid zwarte thee geëxporteerd. De goede oogst was vooral te danken aan het gunstige weer.

De totale theeoogst bedroeg 329,4 miljoen kilo. Dat is 13,1 procent meer dan een jaar eerder, toen de Sri Lankaanse boeren 291,1 miljoen kilo thee van hun land haalden. Ceylonthee is het belangrijkste exportproduct van het Aziatische land. „De weergoden waren ons het grootste deel van het jaar positief gezind”, zei de directeur van het Sri Lankaanse productschap voor thee zaterdag.

Of de theeproductie het record dit jaar overtreft is zeer de vraag. Onlangs zijn belangrijke theeplantages op Sri Lanka door zware moessonregens getroffen. Ook verwachten analisten dat er dit voorjaar onrust ontstaat bij arbeiders in de thee-industrie, omdat in april de afspraken over de salarissen aflopen. De directeur van het productschap wilde niets kwijt over zijn verwachtingen voor 2011.

Bron: Telegraaf

Magazine editie over thee & de theetrend

De website Shoot my Food houdt de trends bij in de wondere wereld van Eten & drinken. De 8e editie van hun digitale magazine is totaal geweid aan thee en de theehype. Met onderwerpen als de eerste theesommelier en Argo & Teabar: vernieuwende theeconcepten. Verder in deze editie veel sfeermateriaal in de vorm van video’s en foto’s.

Magazine inkijken?

Klik op de cover om het magazine te bekijken.

Klik hier om het magazine te bekijken
Klik op de cover om het magazine te bekijken

 

Een beetje kerel drinkt straks thee

AMSTERDAM –  Zoals koffie een ware revival kent, zal thee de komende jaren wellicht nog een grotere opmars laten zien in de horeca. Bevlogen demonstraties maakten veel ondernemers tijdens de Horecava enthousiast voor de mogelijkheden die de gedroogde bladeren ook blijken te hebben. Zowel op de dis als ernaast.

Kok Frank van der Zande (links) en theesommelier Robert Schinkel en Kasia Vermaire presenteren hun lekkers op basis van thee. Foto: Anko Stoffels
Kok Frank van der Zande (links) en theesommelier Robert Schinkel en Kasia Vermaire presenteren hun lekkers op basis van thee. Foto: Anko Stoffels

Kok Frank van der Zande en theesommelier Robert Schinkel probeerden andere professionals op de Horecava te overtuigen van de veelzijdigheid van goede thee als ingrediënt in gerechten maar ook cocktails. “Iedereen kent de warme drank natuurlijk, maar dan vooral als middagtraktatie voor met name vrouwen”, zegt Schinkel, expert op het gebied van dranken en trends daarin.

Kok Van der Zande tovert kort ervoor grote vreugde op de gezichten van gasten die de demonstratie in de Horecava-stand van theemerk Dilmah bijwonen . Zijn crème brûlée op basis van verfijnde earl gray streelt smaakpapillen en opent de ogen van gretige proevers. “We zijn samen op Sri Lanka geweest, op bezoek bij de theevelden en bij de bevolking die vanuit hun traditie heel erg gewend zijn thee te betrekken bij hun maaltijden. Dat inspireerde enorm.”

De passievol bereide theecocktail voorzien van exclusieve whisky die beursbezoekers wordt voorgezet, wordt even verrassend als smaakvol ervaren. Schinkel: ” Thee gaat koffie achterna voor wat betreft het exclusieve gevoel en de rijke beleving. We merken dat de tijd er nu rijp voor is. De associatie met oma’s en biscuitjes zal verdwijnen want het kan ook heel hip zijn. Vandaar ook mooie, stoere, mannelijke glazen bijvoorbeeld. Maar ook de smaken, bijvoorbeeld de heel rokerige Lapsang Souchong. Daarbij denk je al snel aan de uitstraling van de Marlboro Man.”

Voor veel eet- en drinkgelegenheden kan een uitgebreidere theebeleving een welkome aanvulling zijn, zeggen de heren. “We hebben nog nooit meegemaakt dat iemand zei dat-ie het te sterk vond smaken en het niet lustte”, aldus Van der Zande. “Het zijn subtiele smaken, al is een heel rokerige thee ook weer niet aan iedereen besteed.”

De opmars van thee is volgens hen goed te verklaren. “Het doet z’n intrede in de horeca, net zoals dat ooit met biologisch eten begon”, aldus Schinkel. “Er komt meer besef van kwaliteit en van unieke eerlijke producten. Natuurlijk zal de tijd leren of het een trend is of een structurele verandering. Zoiets moet toch van bovenaf de horeca inrollen. Het meest gerenommeerde Franse koksinstituut leert zijn internationale topstudenten de basiskennis over thee en hun smaken.”

Van der Zande: “In Azië is het al heel normaal in de cultuur om bij eten ook thee te drinken. In deze tijd wordt het steeds normaler om uit elkaars eetcultuur dingen te shoppen, en dat zal hier ook mee gaan gebeuren. Als bekender wordt wat men ermee kan doen, dan pakken steeds meer koks het op.”

Het gezondheidsaspect spreekt bovendien ook erg aan, aldus Schinkel. De vetafdrijvende werking van thee wordt steeds meer erkend en spreekt aan. “De ogen gaan wijd open als mensen horen dat het ook nog eens kan helpen met afvallen, maar verwacht geen wonderen.”

Naast spanende cocktails op basis van sterke drank met uitgesproken theesoorten denken beide heren dat vooral opwindende thee-kaascombinaties al snel hun intrede gaan doen in de Nederlandse restaurants. Schinkel en Van der Zande zeggen vooral daarmee veel restaurateurs enthousiast te krijgen. Schinkel: “Op korte termijn gaat dat al heel ver komen, denken wij. De subtiele maar wezenlijke smaken van thee lenen zich fantastisch voor de geweldige smaken van kaas. Net zoals het zoet van de port dat doet. En doordat er geen alcohol in zit, kan aan het eind van het diner ook de Bob eraan meedoen.”

Bron: Telegraaf ; 14 Januari 2011

Gespot: de EHBD (thee) doos

Thee en creativiteit is een mooie combinatie, maar dat thee ook levens kan redden? Jazeker, daar heb je de EHBD doos voor! Nee niet EHBO maar EHBD (Eerste Hulp Bij Drukte). Ik kwam de EHBD doos tegen bij mij op kantoor, een relatiegeschenk van Tempo team. De EHBD doos is ideaal als de drukte je even te veel wordt. In de EHBD doos vindt je een duidelijke handleiding en… Thee! Om precies te zijn theezakjes van het hippe theemerk Mr Jones.

Achtergrond informatie Mr Jones thee

Mr Jones is een nieuw hip theemerk die er vanuit gaat dat een product pas echt ‘goed’ is als het naar hoogwaardige produkteigenschappen ook op verantwoorde wijze wordt geproduceerd. Mr Jones uitgangspunt is dan ook, aandacht voor mens en milieu. Mr Jones heeft momenteel 8 theeën die biologisch zijn geteeld en 5 ervan worden ingekocht volgens het fair trade principe.

Excuses voor de matige kwaliteit foto’s

Wijn uit, thee in (thee trend horeca)

Wij wisten het natuurlijk al langer, maar de trend wordt nu ook opgepakt door de media zoals hier bijvoorbeeld op Hart van Nederland.nl en natuurlijk door ons:). Wijn is uit en thee is helemaal in!

Niet dat wij vinden dat thee nu per se een Hip & Trendy drankje moet worden. Maar het is toch fijn om te zien dat iets waar je zelf blij mee bent ook opgepakt wordt door vele andere mensen. Trends Come & Go maar gezonde en lekkere gewoontes die blijven bestaan. En aangezien thee al sinds 1600 in Nederland wordt gedronken, moge het duidelijk zijn dat thee mateloos populair is en dit (waarschijnlijk) ook altijd zal blijven.

Voor de mensen die thee alleen kennen van de bekende Pickwick & Lipton theezakjes en denken hoe kan dat nu zo populair zijn?

Thee kent een lange en interessante geschiedenis, rituele en een spirituele verbinding. Het heeft ook een grote culturele inslag waardoor rituelen en manieren van drinken onderling ook weer verschillen per land en zelfs per volk. Vooral de losse thee kent ontelbaar veel varianten en smaken en (gezondheids-) werkingen. Niet voor niets wordt thee al sinds het begin gedronken door Boeddhistische Monniken tijdens het Mediteren. Leer meer over thee op onze informatie website, thee & gezondheid of hier op de Theeblog.

Thee in de horeca in het verleden

In begin 1800, toen thee voor het eerst in Engeland verscheen werd thee al snel geschonken en gedronken in de Horeca. Er bestonden nog geen theezakjes en er werd dus alleen losse thee geschonken met namen Bohea, Pekoe, Imperiale, Congow, Green tea, Gunpowder en Hyson.

Al snel werd er meer thee dan koffie gedronken. Thee was zelfs zo populair dat drie kwart van de bierbrouwerijen in 1800 in Engeland het zelfs zo moeilijk hadden dat ze failliet gingen. Het bekende theemerk Twinings begon zelfs in het verleden als een koffiehuis maar ging al snel over op alleen thee.

Theezakjes in de horeca

Pas in 1929 braken de theezakjes door zoals wij die nu kennen en die werden enorm populair. Zo populair dat losse thee steeds minder gedronken werd, iedereen koos massaal voor het gebruikersgemak van het theezakje. Ook de Horeca nam dit over en sindsdien was thee een beetje een ondergeschoven kindje in de Horeca. Zelfs in toprestaurants werd er weinig aandacht besteed aan de theekaart, terwijl thee ook een smaak sensatie kan zijn en goed past bij eten. De afgelopen jaren komt daar langzaam verandering in en die verandering gaat nu gelukkig steeds sneller.

Thee in de Horeca anno 2011

De Horeca besteed weer steeds vaker aandacht aan de theekaart. Want ook thee is een beleving en een aanvulling en ondersteuning bij het eten. Sommeliers vinden in thee dezelfde gelaagdheid als in wijn. Een ander voordeel is dat thee alcohol vrij is voor degene die die avond moeten rijden of niet van alcohol houden.

Een leuk voorbeeld van hoe goed thee bij de Horeca past is Sparkling tea, de nieuwe thee variant van Champagne. Lees in deze blogpost meer over Sparkling tea

In 2010 leed de Horeca een behoorlijke klap, vooral de duurdere restaurants werden hierdoor minder bezocht. De horecabond is dan ook van mening dat het hard nodig is voor restaurants om zichzelf eens kritisch te bekijken. Op de Horecava 2011 in Amsterdam bleek dan ook dat wie wil overleven wel mee moet gaan met de tijd. Voor dit jaar geldt dan ook: back to basic. En dus moet zelfs het dure glas wijn plaats maken voor een kopje thee.

2011 wordt het jaar van de thee!

Sparkling tea, hip alternatief voor Champagne

Sparkling thee is een nieuw, hip alternatief voor de Champagne en nog biologisch ook! Ideaal voor tijdens dinertjes of als je wat te vieren hebt maar dit om welke reden dan ook alcoholvrij moet houden.

Sparkling tea of Golden star sparkling tea is thee met bubbels. Sparkling thee is bedacht door de Sommelier Signurd Snoeys van de wijnwinkel De Gouden Ton in Rotterdamse. Ook Signurd signaliseerde in 2010 de theehype die in Nederland goed op gang begint te komen.

Bekijk de website van Sparkling tea

De sparkling tea is niet helemaal alcoholvrij. De 730 ml fles bevalt 0,5 procent alcohol. Volgens Snoeys is dit percentage te verwaarlozen en kan iedereen er gerust een fles van opdrinken.

Kasia Vermaire is ook van mening dat de bubbeltjesthee een goed alternatief is voor mensen die geen wijn mogen of willen drinken, ideaal voor zwangere vrouwen bijvoorbeeld.

Kasia Vermaire is de thee sommelier van het jaar 2010 geworden op de NK competitie opgericht door Dilmah, tijdens de Beleef Koffie & Thee beurs in Utrecht. Met deze award is zij de eerste vrouwelijke thee Sommelier van Nederland.

Sparkling thee ingrediënten en verkrijgbaarheid

Sparkling tea is een mix van gefilterd water, biologische jasmijnthee en biologische rietsuiker. De Sparkling tea, die voorheen alleen verkrijgbaar was in Amerikaanse steden als New York city, San Fransico en Los Angeles is inmiddels ook verkrijgbaar in Nederland bij de diverse wijnwinkels en op het internet natuurlijk, zoals hier of hier. Ook een aantal top-restaurants hebben de Sparkling tea opgenomen in het assortiment en de middenklasse-restaurants zullen waarschijnlijk snel volgen.

De smaak volgens Kasia Vermaire

Sparkling tea is zoet en fruitig, en Sparkling tea doet denken aan appel cider, met een vleugje jasmijn. De fles is prachtig, maar het is meer fruitig dan een echt thee drank.